Nosem.pl Sport dla psa Posłuszeństwo sportowe Rodzaje ćwiczeń aportowych IGP
W tej części przyjrzymy się ćwiczeniom z aportowania z programu IGP, poszczególnym ich fazom oraz ich punktacji.
W ogólnej punktacji za ćwiczenia z aportowania możemy więc uzyskać w IGP 1 30, a w IGP 2 oraz IGP 3 aż 40 punktów na 100 możliwych.
Statystycznie więc aporty są „najdroższym” ćwiczeniem w całym programie.
Ocena ćwiczenia zaczyna się już w pozycji zasadniczej. Pies musi być skoncentrowany, uważny, ale nie wykazywać objawów stresu. Podczas wyrzucania aportu pies nie powinien wykazywać zniecierpliwienia, nie może się podnosić. Przewodnik czeka, aż koziołek przestanie się toczyć po ziemi. Tak jak w każdym ćwiczeniu z programu, tutaj również obowiązuje „zasada trzech sekund” – między zajęciem przez psa pozycji a wydaniem komendy czy między każdą następną fazą ćwiczenia przewodnik odczekuje trzy sekundy bez ruchu.
Dopiero po wydaniu komendy przez przewodnika pies rusza szybko i w linii prostej, ma podjąć aport pewnie i mocno, natychmiast w linii prostej, z równą szybkością wrócić. W tej fazie ćwiczenia punkty możemy stracić za zbyt wolne tempo, ale też wyraźną różnicę tempa w wybieganiu i powrocie z przedmiotem, zawahanie przed podjęciem przedmiotu z ziemi, zabawę aportem, podgryzanie lub słaby chwyt w biegu.
Następnie pies powinien szybko i pewnie usiąść przed przewodnikiem z aportem w pysku, ale bez kontaktu fizycznego, uderzenie w nogi jest oczywiście niepożądane. Po zajęciu przez psa pozycji zasadniczej, przewodnik odczekuje 3 sekundy. Tutaj mamy do czynienia z tak zwaną prezentacją aportu – czyli fazą przed jego odebraniem. Pies powinien trzymać aport pewnie i mocno. Tutaj najczęściej punkty tracimy za podgryzanie koziołka przez psa lub niepewny chwyt (pies nie trzyma mocno), ale też za nasze zachowanie – zbyt szybkie odbieranie lub jakąkolwiek pomoc ciałem przy zajmowaniu przez psa pozycji zasadniczej.
Po komendzie do puszczenia, pies powinien puścić szybko i czysto – niechęć przy puszczaniu, podgryzienie przedmiotu lub dodatkowa komenda kosztuje punkty karne. Po odebraniu aportu przewodnik czeka 3 sekundy i wydaje komendę do zajęcia przez psa pozycji przy nodze, oczywiście unikając pomocy ciałem.
Przy ćwiczeniach aportowania przez przeszkody oceniana jest również technika i dynamika skoku. Oczywiście, każdy kontakt psa z przeszkodą metrową – uderzenie w nią podczas skoku czy podparcie się o nią jest karane obniżeniem punktacji. Pies powinien skakać swobodnie, chętnie i bez obaw.